De H&M Group is een van de grootste modebedrijven ter wereld.
Het belangrijkste merk, H&M, is wereldwijd bekend en heeft meer dan 4.400 winkels in 72 verschillende landen. Dat is niet te zeggen van de andere merken van de H&M Group.
In totaal zijn er nu zeven zustermerken, en die vormen samen een belangrijk deel van het bedrijf. Ze moeten ervoor zorgen dat de H&M Group blijft groeien en dat het aanbod blijft vernieuwen.
Hoewel H&M niets loslaat over de verkoopcijfers van de individuele merken, heeft het management recent wel het een en ander gezegd over het groeipotentieel ervan. “We hebben een mooi portfolio aan merken”, zei CEO Karl-Johan Persson, “en daar is nog veel mee mogelijk. We zullen ze verder ontwikkelen.”
Dit zijn de merken waar hij het over heeft:
Cos
Cos is na H&M zelf het grootste merk van de groep, als je naar het aantal winkels kijkt. Het heeft meer dan 270 winkels in 41 landen, ook in Nederland, en verkoopt daar kleding die iets duurder is en ook van wat betere kwaliteit dan bij de H&M.
In het halfjaarverslag van H&M over de eerste helft van 2017, zei CEO Persson dat de winstgevendheid van Cos in lijn is met die van H&M, terwijl het 95 procent minder winkels heeft.
"De waarde van Cos ligt vandaag de dag al veel hoger dan wat we er aan het begin van dit avontuur in hebben geïnvesteerd", zei hij.
Weekday
Weekday is een van de kleinere merken van H&M, met maar 38 winkels. Ook in Nederland zijn er een paar te vinden. Weekday verkoopt goedkope basics en spijkerbroeken en richt zich op een jongere doelgroep.
Monki
Monki is een wat gedurfder en kleurrijker merk dan de andere merken in het portfolio van H&M. Het heeft 127 winkels in Europa, het Midden-Oosten en Azië en wil in 2019 verder uitbreiden op ons continent.
Persson sluit niet uit dat Monki ooit de oceaan oversteekt naar de Verenigde Staten, maar wil het rustig aan doen met dit merk. "We moeten ons daar echt heel goed op voorbereiden", zei hij in januari.
& Other Stories
Dit merk is wat minder bekend in Nederland, en dat is logisch want & Other Stories heeft hier maar twee winkels. Het was ooit de bedoeling dat er alleen beautyproducten bij de & Other Stories verkocht zouden worden, maar dat breidde zich steeds verder uit: inmiddels verkoopt de keten ook kleding, accessoires en schoenen voor vrouwen.
Dit merk is wat duurder dan H&M en ziet er ook wat netter uit. De kleding wordt ontworpen in Parijs, Stockholm en Los Angeles.
H&M Home
H&M Home werd in eerste instantie alleen online gelanceerd in 2009, maar inmiddels hebben veel H&M-winkels ook een Home-sectie. Daar worden accessoires voor in je huis en zelfs een aantal kleine meubels verkocht.
Arket
Arket is een van de jongere merken van H&M. De eerste winkel opende in 2017 en sindsdien kwamen er nog 16 bij, waaronder in Amsterdam.
Bij de Arket kun je tijdloze, kwalitatieve kledingstukken kopen voor mannen, vrouwen en kinderen. Ook kun je er wat spullen voor thuis kopen. Arket is ongeveer even duur als Cos en & Other Stories.
Afound
Dikke kans dat je Afound nog niet kent, de website is namelijk nog geen jaar online. Maar in de webshop worden wel een hoop producten gekocht waar menig shopaholic enthousiast van wordt: er wordt namelijk ontzettend veel korting gegeven op kleding van alle H&M-merken.
Dat Afound vorig jaar werd gelanceerd is niet heel vreemd. H&M had namelijk veel onverkochte kleding over, er lag een berg met een waarde van wel 4 miljard dollar te wachten om verkocht te worden. Analisten dachten op dat moment dat Afound H&M misschien van die berg kleding af kon helpen.
Toch is het bedrijf nog betrekkelijk klein. Het verkoopt alleen online kleding in een Zweedse webshop.
Lees meer over mode:
- Deze kleding kun je het beste aantrekken naar je werk – van een informeel kantoor tot de directiekamer
- Deze trucs gebruikt modemerk Zara om te ontdekken welke kledingstijl jij wilt kopen – nog vóórdat je dat zelf weet
- Dit 26-jarige topmodel draagt een hoofddoek – en verandert zo langzaamaan de mode-industrie